FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/07/2006

Var registreras en bouppteckning?

Hej, min mamma dog för ett år sedan och var omgift sedan 20 år tillbaka med 2 barn i det nya äktenskapet, jag har inte hört något efter begravningen från någon bouppteckning eller testamente eller om det fanns tillgångar eller inte, så hur kan jag kontollera om det finns något testamente eller tillgångar?Mvh

Lawline svarar

Hej. Det är märkligt att du inte blivit kallad till någon bouppteckning. Huvudregeln är att en sådan skall upprättas och att samtliga dödsbodelägare kallas (se Ärvdabalken kapitel 20, http://www.lagen.nu/1958:637). Du önskar veta hur man kan få tag på en eventuell bouppteckning. Under 2005 var det Skatteverket som registrerade bouppteckningar (frågan var då under utredning efter att arvsskatten avskaffats och bouppteckningen inte längre fyller en skattemässig funktion). Bouppteckningen är en allmän handling när den kommit in till Skatteverket så finns det en sådan bör du kunna få tag i den där. Lycka till Mvh
Rådgivare