FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/03/2010

Underhållsskyldighet för styvförälder

Hej! Jag har en sambo som har barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt barn. Jag har förstått det som att det min sambo ska betala i underhåll för hans barn genom Försäkringskassan ska grundas delvis på om han är gift eller inte. Och att precis samma gäller om vi är sambo med gemensamt barn. Alltså att jag på ett indirekt sätt är underhållsskyldig för hans barn. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Du är sekundärt underhållsskyldig för din sambos barn om ni har ett gemensamt barn *och* om det barnet varaktigt bor hos er, detta stadgas i 7 kap 5 § Föräldrabalken. Som jag uppfattar din fråga så bor din sambos barn varaktigt hos den andra föräldern. Detta gör att kravet för att du ska vara underhållsskyldig inte uppfylls. Däremot är givetvis din sambo underhållsskyldig. Omfattningen av din sambos underhållsskyldighet görs genom en särskild beräkning med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska situation. Om din sambo har det gott ställt så är det möjligt att ett standardtillägg utgår då tanken är att barnet ska leva på samma ekonomiska standard som föräldrarna. På så sätt kan det väl påverka dig men du blir inte indirekt underhållskyldig för hans barn. Hoppas att svaret var till hjälp! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare