Fastighetsrätt

Hej! Jag och min pojkvän planerar att inom förhoppningsvis snar framtid köpa hus och flytta ihop. Vi har båda varit med om att ombilda våra hyresrätter till bostadsrätter. Jag räknar med att min vinst efter en försäljning av min nuvarande bostad blir cirka fem gånger så stor som min pojkväns vinst efter försäljningen av hans bostad. Vi har olika inkomster, min pojkvän tjänar dubbelt så mycket jag. Således har jag en mycket större kontantinsats men lägre inkomst. Hur ska man dela upp framtida kostnader? Delar vi lika får min pojkvän rejält med pengar över varje månad efter att boendekostnaderna är betalda, jag får spara i ett halvår för att köpa en tröja. Det är också vikigt att skriva ett avtal så att ingen blir missnöjd vid en eventuell separation. Vi har inga planer på att gifta oss eller skaffa barn. Jag förstår att frågan är knepig och undrar vilken sorts advokat/jurist vi ska anlita för att få hjälp med att skriva ett avtal och i fall ni kan rekommendera någon lämplig i Stockholm. Med vänliga hälsningar Ewa Sjödin

Lawline svarar

Hej, detta var en komplicerad fråga som mestadels berör dig och din pojkväns ekonomiska förhållande gentemot varandra. Tex om han kännar mer kanske det är rimligt att han betalat mer utav hushållskostnaderna än dig, men det är en icke-juridisk fråga. Ni kan självklart äga fastighten tillsammans och både stå på kontraktet, en idé är ju att betala 1/2 av köpeskillingen var. Om en seperation skulle uppstå och ni inte kan komma överrens över fastigheten eller har avtalat om något, kan varje part begära enligt 6§ i lagen om sammägande rätt (se https://lagen.nu/1904:48_s.1) denna lag en offentlig försäljning av fastigheten om inte synnerliga skäl säger annat. Synnerliga skäl är ett högt krav och det kan exempelvis vara oerhört talande social omständigheter enligt praxis. Detta kan någon av er senare söka om hos rätten. Enligt 8§ samma lag kommer rätten utse en god man som ombesörjer försäljningen och fördelar vinsten mellan er. Ni bör kanske som sagt kontakta en advokat så att ni kan sluta avtal mellan er som stämmer överrens med era önskemål. Det finns många advokatbyråer med specialkompetens inom fastighets och avtalsrätten och jag känner inte att jag kan rekomendera någon specifikt. Med vänlig hälsning
Thor-Amadeus MorillasRådgivare