Utmätning av enskild egendom

Ena maken/makan i ett äktenskap har skulder hos kronofogden och den skuldfrie får ett arv som är testamenterat som enskild egendom. Antar att kronofogden inte kan göra någon utmätning på den egendomen. Men vad händer om den skuldfrie dör, kan utmätning då ske? Både gemensamma barn och särkullbarn finns med i bilden.

Lawline svarar

Hej! Det stämmer att den enskilda egendomen som tillhör den skuldfrie inte kan utmätas, 4 kap 19 § Utsökningsbalken https://lagen.nu/1981:774. När den skuldfrie dör tillfaller all kvarlåtenskap den efterlevande maken. Detta gäller även den enskilda egendomen såvida den skuldfrie maken inte har testamenterat denna till t.ex. barnen. Om den enskilda egendomen är en stor del av den avlidnes kvarlåtenskap kan viss del ändå tillfalla den kvarlevande maken eftersom denne har rätt till egendom som motsvarar fyra basbelopp. 3 kap 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 Om den enskilda egendomen ej är testamenterad till någon annan och egendomen tillfaller maken kan den bli föremål för utmätning av den kvarlevande makens skulder. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare