Uppskovsavdrag, när ska ersättningsbostaden förvärvas?

Jag sålde en bostadsrätt oktober 2008. Har nu köpt en ny lägenhet i januari 2010. Har ansökt om uppskov på reavinstskatt, men fått avslag. Finns det någon möjlighet att överklaga - och lyckas, enligt inkomstskattelagen? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Reglerna om uppskov finner du i Inkomstskattelagen (IL) 47 kap. Enligt 2§ får en skattskyldig göra avdrag för uppskovsbelopp om han 1. tar upp kapitalvinst på grund av avyttring som omfattar en ursprungsbostad, (3§) 2. har förvärvat eller tänker förvärva en ersättningsbostad, och 3. har bosatt sig eller tänker bosätta sig i ersättningsbostaden. Enligt 47 kap. 5a§ räknas inte som ersättningsbostad en bostad som förvärvas tidigare än året före eller senare än året efter det år då ursprungsbostaden avyttras. Ersättningslägenheten skulle m.a.o. ha kunnat förvärvas tidigast den 1 januari 2007 och senast den 31 december 2009. Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229#K47 . Med vänlig hälsning, Gustav Nittby
Gustav NittbyRådgivare