FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/11/2005

Hur länge blir körkortet återkallat vid rattfylleri?

Hej! Under hur lång tid brukar ett körkort bli återkallat om man dagen efter en fest kört bil och haft 0,8 promille i sig?

Lawline svarar

Om man kör bil med minst 0,2 promille alkohol i blodet gör man sig skyldig till rattfylleri. Mer än 1 promille innebär att brottet är anses som grovt.

Den som döms för rattfylleri får sitt körkort återkallat av länsstyrelsen. Den tid då körkortet är återkallat kallas för spärrtid. Spärrtiden kan vara mellan en månad och tre år.

Vid varje enskilt fall genomförs en individuell prövning där följande faktorer vägs in:

1. Promillehalt
2. Hur länge personen i fråga har haft körkort
3. Om han eller hon tidigare gjort sig skyldig till rattfylleri eller något annat trafikbrott

Man kan alltså inte säga exakt hur lång spärrtiden blir bara utifrån promillehalten. Länsstyrelsen anger dock som praxis att 0,3-1 promille innebär en spärrtid på mellan en och tolv månader. Utifrån det kan man iallafall konstatera att spärrtiden vid 0,8 promille antagligen kommer att hamna närmare tolv månader.

Sara EdströmRådgivare