Falsk faktura

Min sambo fick ett brev från ett kreditbolag där de påstor, att hon har tagit ett lån hos dem och att hon är skildig dem pengarna.hon gjorde ett polisanmälan eftersom hon har aldrig tagit detta lån,har bestridit skulden,och fick brevet efter ett tag från polisen att förundersökningen har nedlagts för urkundsförfalskning.vi trodde att allt var klart men hon fick ett brev från kreditbolagen där dem säger att hon är skildigt dem pengarna och dem ringde henne ett par gånger också..hon rev sönder brevet och bad dem dra åt helvete och sa till dem om dem ringer eller skickar ett brev till henne angående detta skuld hon kommer att polisanmäla dem också..vad ska vi göra att dem ska lämna henne i fred..stämma dem?polisanmäla för falskfaktura eller????

Lawline svarar

Att företaget falskeligen hävda att din sambo står i skuld till dem kan betraktas som försök till bedrägeri enligt 9:1 och 9:11 Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1 och https://lagen.nu/1962:700#K9P11S1. Bedrägeribrottet är inte fullbordat då din sambo ännu inte betalt företaget enligt kraven. Att försöka luras på detta sätt kan dock vara straffbart redan genom att skicka ut dylika kravbrev. Brottet kräver uppsåt vilket innebär att företaget måste ha vetskap om vad de sysslar med. Företaget skall med andra ord känna till att din sambo ej är skyldig dem pengar men ändå försöka få det att framstå som det för att bereda sig vinning, det får alltså inte vara fråga om ett rent misstag. Mitt råd är att fortsätta bestrida betalningsanspråket och att återigen vända sig till polisen och förklara situationen.
Cajsa HansenRådgivare