Särkullsbarns rätt tills sin laglott

Hej! Jag undrar lite över arv till särkullbarn. Jag är gift och har två barn, min man har en dotter sedan tidigare. Detta skulle inte vara ett problem om det inte vore för att barnets mamma inte skulle tveka att ställa till så mycket problem för mig som möjligt om min man skulle gå bort. Hur kan man göra för att undvika detta i största möjliga mån? Vi har inga direkta tillgångar, utan bara vårt hus som vi har c:a två miljoner i lån på. Vi har också en försäkring som innebär att om en av oss avlider så försvinner dennes 50% av lånet. Huset är värt runt två miljoner men är då belånat till halva summan eller mindre. Jag har förstått det så här: Jag skulle ärva hälften, och de tre barnens arvslott innebär 1/6 per person - men om vi skriver testamente så blir deras laglott 1/12 per person, och särkullbarnet får ut resterande 1/12 när jag i min tur går bort. Stämmer detta eller har jag fattat fel? Syftet är ju inte att ta ifrån min styvdotter hennes eventuella arv, utan att hindra att hennes mamma gör sitt bästa att kasta ut hennes yngre syskon från sitt hem. Hur löser man hela situationen på bästa sätt? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Det finns lagreglerat i Ärvdabalken (ÄB) 3:1 (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 ) att man ärver allt efter sin make vid dennes död. Detta gäller dock inte om den avlidne maken har barn som inte är den efterlevande makens, ett så kallat särkullsbarn. Ett särkullsbarn har alltid rätt att få ut sin laglott vid förälderns död. Laglotten är hälften av arvslotten. Laglotten är, när de är tre syskon, alltid 1/6 av arvslotten. Detta kan man inte göra någonting åt med hjälp av ett testamente. Skulle det finnas ett testamente som inkräktar på laglotten så kan barnet begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott. 7:3 ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1 ) Enda sättet för att du ska ha rätt till hela arvet efter din make är att särkullbarnet skulle avstå sin rätt till arvet till förmån för dig. Då skulle särkullbarnet ärva sin far när du gått bort, precis som de andra syskonen. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare