Vad är giftorättsgods och hur hanterar man löpande avtal?

hej jag undrar lite om bankkonton, jag är särkullbarn och min pappa har nu tyvärr avlidit. jag vet att dom har ett sparande på hans efterlevande fru´s bank.där finns hennes lönekonto och ett sparande. min pappa har en annan bank med sina konton och också ett gemensamt där dom betalar räkningar för huset. nu undrar jag om alla konton kommer med på bodelningen eller om frun får allt på hennes bank fast pappa har sparat ihop hälften?? fråga 2 hur gör man med löpande el vatten sop m.m som står på min paps?? ska det till dödsboet fast frun bor kvar i huset?? eller ska hälften dit?? båda är ägare till huset och delar på bokostnaderna.

Lawline svarar

Hej Underlaget för det som ingår i bodelningen är vardera makas giftorättsgods, detta består av de tillgångar respektive make ägde när äktenskapet ingicks och de tillgångar som respektive make förvärvat under äktenskapet. Det innebär att om tex, mannen köper en bil för pengar som hustrun har intjänat så är bilen ändå hustruns egendom och därmed hennes giftorättsgods om inte bilen utgör en gåva. I ditt fall innebär det att de pengar som din pappa har sparat ihop är hans giftorättsgods oavsett om han valt att spara dem på sitt eller sin frus bankkonto. Ur ett rättsligt perspektiv är alltså din pappas pengar like mycket hans pengar oavsett om de är placerade på ett konto i hans eller fruns namn. Den efterlevande maken kan utnyttja sin rätt att begära att vardera maka behåller sitt eget giftorättsgods enligt 12 kapitlet 2 § äktenskapsbalken. Om sparpengarna på fruns bankkonto bara bestod av pengar hon intjänat skulle det medföra att din pappas dödsbo inte fick del av dessa medel. Nu är det ju inte så, eftersom din pappa tjänat in hälften av sparpengarna och dessa därmed utgör hans giftorättsgods. En risk är förstås att den efterlevande maken använder det faktum att pengarna är placerade på hennes konto för att hävda att alla pengar på kontot utgör hennes giftorättsgods. Vilka möjligheter din pappas dödsbo i ett sådant läge har att bevis motsatsen kan jag inte svara på. Angående din andra fråga hur man hanterar de löpande avtalen så är utgångspunkten den att dödsbosförvaltningen ska komma igång så snart som möjligt efter att den döde avlidit. Denna förvaltning syftar bla, till att ”konservera” den dödes tillgångar och i detta ligger att dödsboet kan ha vissa utgifter för exempelvis underhållet av huset fram till dess att arvskifte skett. En annan sak är givetvis att din pappas fru inte har rätt att efter hans död använda sig av el, sophämtning m,m… och låta kostnaden för detta falla på din pappas dödsbo. En praktisk lösning är därför att frun tar över de löpande avtalen. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare