FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/02/2010

Återköp av hundvalp

Jag köpte en valp från en tjej som påstod sig vara uppfödare. Tog hem valpen och efter 11 dagar ringde hon och krävde att få tillbaka valpen eftersom någon ringt och sagt att min son misshandlade den (han är 9 år) han skulle lyft valpen i nacken och slitit i kopplet på nått vis. Jag sa att hon gärna får komma och hälsa på valpen om hon var orolig. Hon kom och tröck ett papper i min hand som hon ville jag skulle skriva på i chock skrev jag på utan att läsa närmare vad som stod. Kom ihåg mitt namn hundens namn och hennes namn. Sen gav hon mig pengarna tillbaka tog hunden och gick. ca 2 timmar senare hade hon satt ut valpen på annons igen och dessutom höjt priset med 1500 kr. Kan en som inte har ett paragraf 16 tillstånd kalla sig för uppfödare och får de ringa till en och sen bara hämta tillbaka en valp?

Lawline svarar

Hej, Ett § 16 tillstånd krävs för att få bedriva uppfödning av hundar i viss omfattning, tillståndet krävs i fall av: Hållande av 10 eller fler hundar äldre än 12 månader Uppfödning av 3 eller fler kullar per år Upplåtande av 3 eller fler hundar per år Försäljning av hundar från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning Försäljning av 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning Förvaring eller utfodring av 4 eller fler hundar Har den här tjejen uppfödning av hundar som är av mindre omfattning än detta är verksamheten i alla fall inte tillståndspliktig. Oavsett om den här tjejen bedriver en uppfödning eller inte, förstår jag det som att du har skrivit på ett typ av kontrakt som går ut på att valpen ska köpas tillbaka till säljaren. Eftersom du har skrivit på avtalet är det bindande för dig och du kan förmodligen inte göra anspråk på att få tillbaka valpen. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare