FrågaSKATTERÄTTFordonsskatt23/02/2010

Dansk fordonsskatt

Får man (och i så fall hur länge) ha en svenskregisrerad bil när man bosätter sig i Danmark.

Lawline svarar

Hej, Din frågeställning har sitt svar i dansk skattelagstiftning. Jag tror bestämt att utgångspunkten är att man som bosatt i Danmark får ha en svenskregistrerad bil där i två veckor. Därefter tror jag att man kan få dispans för en tid upp till ett år. Dispans godkänns av polisen vid uppvisande av ett intyg på varför man uppehåller sig där under den begränsade perioden. Som sagt det här är inte helt vederlagda uppgifter. För mer information får du gå in på skat.dk, den danska motsvarigheten till Skatteverket. Lycka till! Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare