Permanentbostad

Hej, jag har använt min bostadsrätt som permanentboende de senaste fyra åren. Jag har dock varit folkbokförd hos mina föräldrar som bara bor några kvarter därifån. Jag ämnar nu sälja min bostadsrätt och skulle vilja göra ett uppskov av reavinstskatten. För att göra detta behöver jag kunna bevisa att jag har använt bostaden som permanentboende. Vad skulle kunna vara tillräcklig bevisning för detta?

Lawline svarar

Hej, Som du skriver är det endast vid avyttring av permanentbostad som uppskovsmöjligheten kan utnyttjas enligt 47 kap. 2 § Inkomstskattelagen (IL), se https://lagen.nu/1999:1229. Vad som är en permanentbostad definieras i 47 kap. 3 § IL, se https://lagen.nu/1999:1229. Lagrummet talar om begreppet ”bosatt”. Det finns inget formellt krav på att man måste ha varit folkbokförd i bostaden. Har man inte varit folkbokförd på adressen måste man dock bevisa att man varit bosatt i den avyttrade bostaden. Exempel på faktorer som tyder på bosättning är om du exempelvis haft din post eftersänd till den avyttrade bostaden. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare