Skatteplikt vid gåva eller försäljning av bostadsrättslägenhet

Min mamma köpte en lägenhet åt mig och min syster som min syster har bott i. Nu skall min syster köpa ut mig och jag undrar vad som gäller med reavinsskatt/gåvoskatt?

Lawline svarar

Hej! Eftersom din mamma köpt lägenheten till dig och din syster antar jag att det rör sig om en bostadsrättslägenhet. Om överlåtelsen sker till- eller över marknadsvärdet så rör det sig om en ren försäljning och denna ska då kapitalvinstbeskattas. Om en försäljning av en bostadsrätt sker till ett värde som understiger marknadsvärdet kommer en del räknas som försäljning och en del räknas som gåva, detta är den s.k. delningsprincipen. Detta innebär exempelvis om marknadsvärdet på hela fastigheten är 2 000 000 kr är marknadsvärdet på din halva 1 000 000 kr. Antag då att din syster köper ut dig för 500 000 kr. I det fallet räknas hälften som försäljning och hälften som gåva eftersom ersättningen motsvarar halva marknadsvärdet på din del av fastigheten. Idag finns det inte någon gåvoskatt så din syster behöver inte skatta för denna del. Däremot är du skattepliktig för den delen som anses som försäljning. Det går inte heller att du ger din del av fastigheten till din syster och att hon i gengäld ger dig en gåva i pengar. Det finns då en stor risk att Skatteverket vid en granskning inte skulle godta att det rör sig om en gåva. Detta skulle då behandlas som en skattepliktig försäljning av fastigheten som jag redogjort för ovan. Vänligen
Bo OlssonRådgivare