Trolig påföljd för bedrägeribrott

Jag har pratat med polisen igår och blivit rekomenderad att anmäla min mamma för bedrägeri. Kort fattat så har hon, utan mitt medgivande, beställt bland annat telefonebbonemang och varor på faktura i mitt namn för att sedan inte betlat. Detta har gått till inkasso och nu tvingas jag betala. Enda sättet för mig att undvika betalning är tydligen att anmäla henne för bedräger. Frågan är då: vad kan hon få för straff? Polisen jag pratade med sa att hon BARA får böter. Är detta något hon kan få fängelse för?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Jag vill inleda med att säga att det är i det närmaste omöjligt att veta exakt vad påföljden (straffet) skulle bli om din mamma skulle fällas för detta brott, då detta till viss del kan sägas vara beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Nedan följer dock en uppskattning av vilken påföljd som ter sig som mest trolig. Bedrägeri kan enligt 9 kap. 1§ i Brottsbalken straffas med högst 2 års fängelse. Detta innebär dock inte att den som fälls med automatik kommer att dömas till fängelse. Utgångspunkten är tvärtom att minimistraffet skall utgå, om det anses möjligt. Det sägs också i 30 kap. 4 § Brottsbalken att rätten skall fästa särskilt avseende vid sådana omständigheter som pekar på en lindrigare påföljd än fängelse. Rätten kommer när de skall besluta om påföljd (förutsatt att de anser att din mamma gjort sig skyldig till brottet) att göra en bedömning av gärningens straffvärde. Jag kommer dock inte att här gå in på hur denna bedömning görs. Resultatet av den bedömningen ligger sedan till grund för vilken påföljd som väljs. Precis som poliserna du talade med angav är den vanligaste påföljden för bedrägeri av normalgraden som det tycks vara tal om här böter. Det är troligt att böterna kombineras med en villkorlig dom. Villkorlig dom används ofta då brottet är för allvarligt för att bara föranleda böter, men behovet av fängelse heller inte finns. Sammanfattningsvis kan alltså sägas att risken för att din mamma kommer att dömas till fängelse om rätten finner att hon gjort sig skyldig till bedrägeri är liten och att en troligare påföljd är böter, eventuellt förenat med en villkorlig dom. Observera dock att denna bedömning utgår från att din mamma inte tidigare dömts för liknande brottslighet, och att brottet är av normalgraden (alltså ej grovt bedrägeri). Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare