FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/02/2010

Påföljd för misshandel

Jag kommer att åtalas för brott misshandel minderårig person ett slag med handflatan i berusat tillstånd har inget minne av händelsen och 2 knuffar inga fysiska skador enligt 20 kapitlet 6 lagen och undrar vad straffet blir om jag blir fälld.

Lawline svarar

Vilket straff som utdöms för brott är beroende av olika faktorer. Att du var i berusat tillstånd är ingen ursäkt och ingen förmildrande omständighet. Att misshandeln var riktad mot ett barn kan vara en försvårande omständighet vilket kan leda till att straffet blir strängare än om brottet skulle vara utövat mot en vuxen person. Straffet för misshandel är fängelse i max två år. En faktor som t.ex. spelar in är om personen tidigare begått brott. Det är svårt att förutse exakt vilken påföljd som utdöms. De påföljder som är aktuella är fängelse, skyddstillsyn och villkorlig dom.
Lina RadovicRådgivare