sällskapsdjur

Om ett sällskapsdjur som inte är en hund skulle skada ett annat sällskapsdjur, och ägarna till sällskapsdjuren inte har varit vårdslösa på något sätt, vem ansvarar då för veterinärkostnader avseende det sällskapsdjur som skadats?

Lawline svarar

Hej Om ägarna står i ett kontraktsförhållande och i detta har reglerat skadeansvaret skall kostnaderna fördelas efter överenskommelsen. Om ägarna inte har reglerat frågan är skadeståndslagen tillämpbar. Huvudregeln ger då att om ägaren till det sällskapsdjur som skadat det andra djuret agerat vårdslöst och därigenom orsakat skadan så skall denne betala veterinärkostnaderna. I en vårdslöshetsbedömning tar man bl.a. hänsyn till ägarens möjlighet att förutse risken för skada genom kunskap om sällskapsdjurets beteende. Av frågan framgår att ingen av ägarna agerat vårdslöst och därmed får ägaren till det sällskapsdjur som skadats själv stå för sina veterinärkostnader. För hundar gäller speciella regler eftersom lagen om tillsyn över hundar och katter är tillämpbar, vilken medför strikt ansvar för skador som hundar orsakar. Det innebär att en hundägare blir skadeståndsskyldig för de skador hunden orsakar även om denne inte agerat vårdslöst. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare