Måste en ideell förening ha styrelse?

1. vad finns det för stöd för påståendet att en ideell förening måste ha en styrelse egentligen? jag tycker man klarar sig bra ändå om medlemmarna beslutar på mötena vem som ska göra vad och utan att man har någon som styr. 2. kan en ideell förening styras enväldigt av en enda person i en demokrati som Sverige?

Lawline svarar

Hej! Ideella föreningar finns av så varierade slag att man inte har ansett det möjligt att stifta någon lag som gäller för alla ideella föreningar. Föreningarna har därför möjlighet att reglera sig själva genom sina föreningsstadgar. Dessa kan sägas utgöra föreningens egen lagstiftning. Det finns däremot en lag som reglerar ekonomiska föreningar. Det är möjligt att söka ledning i den lagen när man tar reda på vad som gäller för ideella föreningar i vissa frågor även om den inte är direkt tillämplig på dessa. Lagen hittar du: https://lagen.nu/1987:667 1. Det är därför möjligt att i en ideell förening bestämma att inte ha någon styrelse. Medlemmarna kan således själva i stadgarna bestämma formerna för och utsträckningen av samarbetet. Däremot har i praxis uppställts krav på en mer fast organisation för att en ideell förening ska bli en juridisk person. Med mer fast organisation menas då att ha antagit stadgar och valt styrelse. Innebörden av att föreningen blir en egen juridisk person är dels att föreningen erhåller s k rättssubjektivitet och dels att medlemmarnas ansvar inskränks till det i föreningen satsade kapitalet. 2. Det är som sagt upp till föreningens medlemmar att bestämma hur samarbetet inom föreningen ska se ut och hur föreningen ska styras. Det är därför möjligt att ge någon en väldigt långtgående bestämmanderätt i föreningen. Som du antyder kan en sådan lösning stå i strid med människors uppfattning om rätten till inflytande i sina egna angelägenheter. En förening där en person styr allt kan därför ha svårt att värva respektive bibehålla medlemmar. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare