Försäljning under taxeringsvärde

Hej! Har tänkt upprätta ett gåvobrev. Det är så att vi är tre syskon som har fått en fritidsfastighet av vår mor och far och vi äger således 1/3 var. Fastigheten har ett taxeringsvärde på 1.125.000 kr. Nu vill mina två syskon sälja sin andelar till mig för 300.000 kr/andel, således under taxeringsvärdet. När jag började titta närmare på detta så fick jag klart för mig att om det sker en försäljning under taxeringsvärdet så bedömer skattemyndigheten detta som en gåva vilket innebär att mina syskon inte får någon reavinst och jag får inte något ingångsvärde (inköpsvärde) på fastigheten som jag kan utnyttja den dag jag vill sälja fastigheten. Mina syskon gör således en vinst medan jag gör en latent förlust. Därför tänker jag nu föreslå mina syskon att vi upprättar ett gåvobrev och så betalar jag mina syskon 234 000 kr var vilket är det belopp som de skulle fått ut om de skulle ha skattat för försäljningsbeloppet om 300.000 kr (300.000 kr x 22 % i skatt = 66.000 kr. 300.000 kr - 66.000 kr = 234.000 kr). Anser ni att det här resonemanget stämmer för jag vill inte på något vis lura mina syskon. Vi har ett mycket gott förhållande och de litar helt och fullt på mig. Stämmer det här resonemanget eller ska vi göra på annat sätt ex använda oss av ett köp men det måste väl bli ofördelaktigt. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Precis som du skriver utlöser en försäljning under taxeringsvärdet ingen kapitalvinstbeskattning. Däremot kommer du att överta dina syskons anskaffningsutgifter enligt kontinuitetsprincipen. Denna innebär att den nya ägaren, vid en senare kapitalvinstberäkning, använder sig av givarens eller arvlåtarens anskaffningsutgift; förvärvaren inträder så att säga i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Då ni syskon fått fastigheten i gåva av era föräldrar betyder det att vid en senare försäljning får du utnyttja dina föräldrars anskaffningsutgift vid en eventuell kapitalvinstberäkning. Detta betyder vidare att dina beräkningar inte stämmer, då dina syskon vid en försäljning över taxeringsvärdet kommer få räkna av 1/3 av era föräldrars omkostnadsbelopp vid deras kapitalvinstberäkning. Då du får köpa fritidsfastigheten under taxeringsvärdet och förmodligen även under försäljningsvärde, anser jag att det inte finns behov att räkna av den skatt som dina syskon skulle fått betala vid en försäljning över taxeringsvärdet. Den stora vinnaren på försäljningen under taxerings- och försäljningsvärde blir förmodligen du ändå. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare