Enskild egendom vid förskott av arv

Förskott på arv enskild egendom? Hej. I mina föräldrars testamente står att arv efter dom skall vara enskild egendom. Även genom avstående av arv osv. Vad gäller då för förskott på arv? Om jag tex får pengar medan dom lever? För bröstarvingar presumeras det alltid vara förskott på arv vid en gåva. Gäller samma regler då för förskottet, när det gäller enskild egendom som det står i testamentet? Vid en gåva till annan än bröstarvinge bör man ju skriva speciellt om gåvan skall vara enskild.

Lawline svarar

Hej, En gåva eller förskott av arv kan innehålla villkor om att den givna egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom. Ett sådant villkor ska dock ställas när egendomen lämnas och har inte ansetts kunna föreskrivas i efterhand. Detta betyder att den egendom en person fått och som ska räknas av som förskott av arv inte kommer bli enskild egendom genom ett senare upprättat testamente. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare