Styrelsesuppleants ansvar i den ekonomiska föreningen och i aktiebolaget

Hej Vilket ansvar har jag som suppleant i en ekonomisk förening(idrottsklubb)? Är det skillnad på ansvaret i ett AB o Ekonomisk förening? MVH E

Lawline svarar

Hej! Jag utgår i mitt svar från att det är suppleant för styrelseledamot du syftar på i din fråga. I en ekonomisk förening är dessa inte obligatoriska men föreningen kan mycket väl i sina stadgar föreskriva att sådana skall finnas, jfr 2 kap 2 § 6 p Lag om ekonomiska föreningar. Detsamma gäller för aktiebolag, där det är bolagsordningen som reglerar frågan, jfr 3 kap 1 § 7 p Aktiebolagslagen. Som suppleant är du i alla avseenden likställd med styrelseledamot. Som styrelseledamot har du såväl i den ekonomiska föreningen som i aktiebolaget tillsammans med övriga styrelseledamöter ansvar för organisationen och förvaltningen av föreningens/bolagets angelägenheter och att skall dessutom tillse att kontrollen av medelsförvaltningen och bokföringen genomförs ordentligt, se 6 kap 6 § Lag om ekonomiska föreningar och 8 kap 3 § Aktiebolagslagen. Du har härutöver ett personligt ersättningsansvar om du uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen/bolaget eller annan under det att du fullgör ditt uppdrag, se 13 kap 1 § Lag om ekonomiska föreningar och 15 kap 1 § Aktiebolagslagen. De båda associationsformerna medför således ett typiskt sysslomannaansvar för såväl styrelseledamöter som deras ersättare/suppleanter. Vänliga hälsningar,
Sofie BjärtunRådgivare