Bidragsbedrägeri och val av påföljd.

Försäkringskassan har upptäckt att jag fuskat med bostadsbidrag och jag har blivit polisanmäld. Jag har under 2 år nov-07-Nov 09 fått bostadsbidrag till ett värde av sammanlagt 66000 kr eftersom jag skrivit mig som ensamstående fast jag vart sammanboende. Jag är livrädd för straffet.. straffades 2001 (tror jag de va) för stöld av plånbok med villkorlig dom,och kontakt med övervakare som straff. Jag har 3 barn under 7 år hemma och väntar det fjärde. Hur tror du straffet kommer bli?

Lawline svarar

Hej Maximumstraffet på straffskalan för bedrägeri enligt 9 kap 1 § BrB är fängelse i två år. Eftersom att beloppet berör 66 000 kr torde inte detta vara tillräckligt för att bedömas som grovt bedrägeri eftersom att praxis drar gränsen vid fem prisbasbelopp, d.v.s 205 000 kr (se https://lagen.nu/1962:700). Minimumstraffet för grovt bedrägeri är fängelse i sex månader och maximumstraffet är sex år. För att bestämmelserna om grovt bedrägeri skall inträda, tas vissa i stadgandet nämnda omständigheter i beaktande. Dessa omständigheter kan vara att bedrägeriet skett systematiskt över en längre period samt om bedrägeriet avsett ett betydande värde. Om straffansvar inträder för endera av ovan nämnda paragrafer, aktualiseras frågan om påföljd. Inom straffrätten tillämpas en presumtion mot fängelse, vilket innebär att fängelse aktualiseras först om påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter, skyddstillsyn eller villkorlig dom. Fängelse är således en ultima ratio (sista utväg) åtgärd. Rätten får även ta tidigare brottslighet i beaktande vid val av påföljd. Efter att påföljd valts, följer bedömningen av straffvärdet av brottet. Vid denna bedömning tas förmildrande och försvårande omständigheter i beaktande som du kan läsa vidare om (https://lagen.nu/1962:700 i 29 kap). Vid bedömningen av straffvärdet bestämmer rätten hur långt straffet skall bli. 26 kap 6 § stadgar vidare att när två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff, dock minst en månad, avtjänats skall den dömde friges villkorligt. Detta innebär att om någon exempelvis blir dömd till fängelse i tre år, blir vederbörande i regel frigiven efter två år. Vänligen
Lawline Rådgivare