Särkullebarns arvsrätt

Hej! Hur ska man egentligen tolka ÄB 3:1? Om en man X är gift med en kvinna Y, X avlider men har barn med sin första fru Z (som avled innan äktenskapet med Y). Vad gäller då? Läser man 3:1 st 2 ÄB så låter det ju som att den nya frun Y ALLTID ska få 4 pbb, även om detta inkräktar på särkullbarnens arvslott? Läser man endast 3:1 st 1 ÄB så låter det som att särkullbarnens arvslott prioriteras så länge som de ej avstår från denna? Om den avlidne maken X har tillgångar för mindre än de 4 ppb så skulle det (med 3:1 st 2 ÄB) innebära att särkullbarnen inte får någonting??! Och X har ju dessutom ärvt deras avlidne mor Z så en del av hans kvarlåtenskap anses väl vara hennes? Vad gäller egentligen??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Vad gäller innebörden av 3:1 ÄB i en situation av konkurrerande anspråk till kvarlåtenskapen efter avliden make, rangordnas de såsom du angett. I första hand skall efterlevande makes rätt till egendom av ett värde av 4 basbelopp tillgodoses. Viktigt att notera är att den efterlevande maken har rätt till ett totalt egendomsvärde upp till 160 000, dvs den egendom den efterlevande maken erhåller skall tillsammans med denne makes övriga egendom motsvara ett värde av 4 basbelopp.Hur mycket den efterlevande maken är berättigad till beror således på hur mycket egen egendom han eller hon äger sedan tidigare. Angående särkullbarsn rättigheter stämmer det att de till viss del kan anses vara "förtursberättigade". Detta eftersom de enligt 3:1 ÄB har rätt att direkt erhålla sin del av den avlidne makens egendom. Den efterlevande maken ärver alltså inte särkullbarnens arvsandelar med fri förföganderätt, med mindre särkullbarnen enligt 3:1 och 3:9 ÄB har valt att avstå sin arvsrätt tills dess den efterlevande maken avlider, se https://lagen.nu/1958:637#K3. Slutligen är det korrekt att då Z avled ärvde X deras gemensamma barns arvsandel med fri förfoganderätt. Då X avlider har barnet rätt att utfå dels sitt arv efter Z, dels sitt arv efter X. Hur stora arven är efter respektive förälder beräknas med kvoter.Om barnets arvsandel efter Z var 10.000 och X vid Z:s bortgång hade en total egendomsmassa av 40.000, är barnets arvskvot efter Z 1/4. Med vänlig hälsning, Louise Albertson - Witting
Louise Albertson - WittingRådgivare