Särkullebarns arvsrätt samt förskott på arv

Hej. Särkulle barns arvsrätt. 1) Ena makan har dött. Mannen lever. Makan hade 2 barn före äktenskapet sk, särkulle barn. Tillsammans har de ett gememnsamt barn. Vad ska särkullebarnen ärva? 1/2 bodelningen? Säg att de har 100000. Ska 50000 tillfalla särkullebarnen? 2) Ett halvår före makan bortgång säljer maken ett gemensamt fritidsboende och ger vinsten till den gemensamma barnet. ( Makan var senildement en lång tid före sin bortgång) Vad gör man åt detta? Räknas det som förskott å arv, dvs ska hälften av vinsten räknas till särkullebarnen? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Då det gåller din första delfråga gäller följande. I den situation du beskriver föreligger s.k konkurrerande anspråk till den avliden makas tillgångar mellan den efterlevande maken, det gemensamma barnet och de två särkullbarnen. Sådana konkurrerande intressen rangordnas på följande sätt: 1. Efterlevandes make har enligt 3:1, 2 stycket Ärvdabalken(hädanefter ÄB) alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken ,så långt som kvarlåtenskapen räcker, erhålla egendom till ett värde att den tillsammans med efterlevande makes övriga egendom motsvarar 4 basbelopp. Ett basbelopp ligger på runt 40.000 kronor i dagsläget.Beroende på hur stor förmögenhet den efterlevande maken har kan barnens arvsrätt bli åsidosatt redan här. 2.Är ovan nämna "basbeloppsskydd" tillgodosett skall den avlidnes samtliga barn dela lika på kvarlåtenskapen. Det gemensamma barnets del tillfaller enligt 3:1 ÄB dock den efterlevande maken som ärver denna egendom med s.k fri förfoganderätt, se https://lagen.nu/1958:637#K3. Vad gäller de två särkullebarnens delar har de enligt 3:1, 1 stycket ÄB rätt att få ut sina arvsandelar direkt i samband med makans död.Det är endast om särkullebarnen avstår från denna rättighet som den efterlevande makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar även deras arvsandelar. Avstår säkullebarnen sin direkta rätt har de enligt 3:9 ÄB rätt att ta del av den efterlevande makens bo, se https://lagen.nu/1958:637#K3. Eftersom den avlidna maken hade tre barn skall förmögenheten, exempelvis de 100 000 du angivit, delas på tre. 1/3 ärver således den efterlevande maken med fri förföganderätt, 2/3 tillfaller särkullebarnen direkt. Då det gäller din andra fråga gäller enligt 6:1 ,2 stycket ÄB såsom huvudregel att om en make av sitt giftorättsgods har gett förskott på arv till en bröstarvinge som är makarnas gemensamma barn, skall avräkning för detta göras på arvet efter den först avlidne, d.v.s i ert fall efter makan. Skulle det vara så att arvet efter makan inte räcker till, skall återstoden avräknas på arvet efter den andra maken. Med vänlig hälsning, Louise Albertson-Witting
Louise Albertson - WittingRådgivare