FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/01/2010

Gallring i belastningsregistret

Hej! Jag undrar hur länge noteringen i belastningsregistret finns kvar om man blivit dömd för ringa narkotikabrott påverkan och 0.16g innehav av kokain där påföljden blev dagsböter (inkl. ersättning till brottsoffer) med 4500:- SEK.

Lawline svarar

Hej, Regler om gallring av uppgifter i belastningsregistret finns i Lag (1998:620) om belastningsregister, se https://lagen.nu/1998:620#P17S1. Enligt 17 § 9 p. ska böter gallras fem år efter domen. Vänligen.
Andreas VinqvistRådgivare