FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/07/2006

Ärver ofött barn?

Min sambo har just avlidit. Vi hade inget testamente. Vad gäller om jag väljer att föda vårt gemensamma barn, som jag bär på? Kommer barnet att ärva sin far och i så fall hur stor del av hans kvarlåtenskap? Blir jag förvaltare av arvet? Hur blir det med bodelningen, barnet väntas inte förrän i vår och det kan ju hända saker på vägen, tex missfall.

Lawline svarar

Hej! Ett ofött barn har rätt att taga arv om det sedermera föds med liv. Detta innebär att, då inget testamente har skrivits samt att ni två var sambo, ert gemensamma barn ärver fadern fullt ut.(se bla 1:3, 2:1 ÄB) En god man bör utses av en överförmyndare för att att vårda den underåriges rätt i boet vid boutredningen liksom vid bodelning och skifte eller ingående av avtal om sammanlevnad i oskiftat bo. (11:2 FB) Hör gärna av dig om du har fler frågor. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare