Enskild egendom på grund av villkor av tredje man

Hej, Jag har ärvt innehav i två aktiefonder av min mamma. I testamente har angetts att de ska vara min enskilda egendom. Nu vill jag dock omvandla fondandelarna till gifterättsgods så att min man har del i arvet. Vad jag förstår kan jag inte upphäva den enskilda egendomen genom äktenskapsförord, stämmer det? På vilket annat sätt kan jag omvandla innehavet? Om jag säljer andelarna blir då pengarna automatiskt gifterättsgods?

Lawline svarar

Hej Maria, En makes egendom är enligt huvudregeln i Äktenskapsbalken (1987:230) 7 Kap 1 § giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Enligt ÄktB 7 kap 2 § 1 st. 2 p kan egendom klassificeras som enskild egendom via testamentsvillkor av tredje man. Rättsföljden av detta är att egendomen ej skall ingå i eventuell bodelning på grund av äktenskapsskillnad eller makes död, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1 Testators vilja respekteras av lagstiftaren och villkor om att arv skall vara enskild egendom kan helt riktigt ej upplösas genom äktenskapsförord om inte testatorn medgivit det, se Rättsfall ifrån hovrätten 1994:48. Om testamentet inte reglerar hur avkastning (vinstutdelning och liknande) och substitut (inflyten köpeskilling vid eventuell försäljning) skall klassificeras säger 7 kap 2 § 1 st. 6 p samt 7 kap 2 § 2 st ÄktB att avkastning är giftorättsgods och substitut är enskild egendom, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1. Detta innebär att om du säljer aktiefonderna är pengarna fortfarande enligt din mammas villkor din enskilda egendom. En föreskrift om att aktiefonderna skall vara din enskilda egendom hindrar dock ej att du genom försäljning eller på annat sätt förfogar över vad du mottagit. På så vis finns en omväg för dig och din man att överföra egendomen, dock kommer egedomen aldrig kunna ingå i en eventuell bodelning. Hoppas du har fått svar på din fråga!
Martin FridhRådgivare