Skatt vid arvsskifte

Hej! Min bror och jag måste göra ett arvsskifte nu och han vill köpa ut mig när det gäller huset (med lån) vi ärvde. Hur fungerar detta? Få jag de pengarna direkt i handen och slipper betala massa avgifter o skatter lr kommer det massa sånt ändå eller sen nästa år för min del? vi har haft varsin mäklare som gjort en värdering också på huset för att de ska bli rätt ekonomiskt.

Lawline svarar

Hej, Ett arvskifte är ingen avyttring och någon kapitalvinstbeskattning äger således ej rum. Att din bror ”köper” ut dig från det ärvda huset är bara ett sätt för er att fördela egendomen mellan er och utlöser ingen beskattning vare sig för dig eller din bror. Du kommer således få pengarna direkt och behöver inte betala någon skatt för dessa. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare