FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/07/2006

Försäljning av sambors gemensamma bostad

Jag och min sambo skall seperara. Vi har ett hus tillsammans som jag betalt det mesta för, dvs amorteringar och andra räkningar. Hon har skjutit i 120 tusen i insats. Kan jag på något sätt kräva ersättning för mina utlägg vid en försäljning av villan?

Lawline svarar

Avgörande i frågan är om er gemensamma bostad införskaffades för gemensamt bruk. Det är nämligen endast då som den utgör samboegendom (se 3 § Sambolagen). Om någon av er köpte och bodde i huset innan ni blev sambor spelar det alltså ingen roll vem som betalat vad i efterhand. Då tillfaller bostaden den som hade den innan eller i undantagsfall den andra sambon om denne anses ha störst behov enligt 22 §. I vilket fall som helst måste den som övertar bostaden då lösa ut den andra sambon till hela bostadens värde. Sambolagen hittar du http://lagen.nu/2003:376 Om er bostad är köpt för gemensamt bruk är den dock samboegendom. När ett samboförhållande upphör av ska samboegendomen på begäran av någon av samborna fördelas mellan dem genom bodelning. Värderingen av egendomen skall göras med utgångspunkt från den dag då samboförhållandet upphörde. Vid en försäljning delas egendomen värde lika mellan er efter att skulder som är hänförliga till egendomen dragits av. Det spelar i detta läge alltså ingen roll vem av er som har betalat mest av de löpande kostnaderna (som räkningar och amorteringar) för huset under sambotiden. Om någon av er anse att en likadelning är oskälig p g a samboförhållandets längd och era ekonomiska förhållanden osv. kan bodelningen enligt 15 § göras så att den ena av er behåller mer av sin egen egendom. Om ni inte kommer överens kan någon av er begära hos tingsrätten att en bodelningsförrättare ska förordnas (då gäller samma regler som vid tvister mellan makar, se http://lagen.nu/1987:230#K17P1), eller i sista hand väcka talan mot varandra. Observera att sambolagen är dispositiv och bodelning därmed inte är obligatorisk. Om ni kan komma överens är det ju enklast om ni skriver ett avtal sinsemellan där ni själva bestämmer hur mycket var och en ska få av försäljningen
Sara EdströmRådgivare