FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/01/2010

Dagsböter vid snatteri

Min sambo har ingen inkomst men dömdes till dagsböter, 60 å 50kr. Är det rätt? Det gäller snatteri.

Lawline svarar

Hej, Böter ingår i straffskalan för snatteri BrB 8 kap. 2§ och om påföljden bedöms kunna stanna vid böter väljs detta. Observera att stadgandet i BrB 1 kap. 5§ där det stadgas att ”fängelse är att anse som svårare straff än böter” bedöms objektivt, dvs. huruvida böter i ett enskilt fall upplevs som mer betungande är i och för sig irrelevant. Jfr. även förhållandet till villkorlig dom 27 kap. 1§. Antalet dagsbot (30-150) beror på svårhetsgraden av brottet och storleken på dagsboten fastställs till visst belopp från och med femtio till och med ettusen kronor. Det är den enskildes ekonomiska förhållande som avgör dagsbotens storlek. BrB finner du https://lagen.nu/1962:700. Med vänlig hälsning
Gustav NittbyRådgivare