Påföljd för miljonbedrägeri

vad är straffet för medhjälp till grovt bedrägeri ?

summan rör sej om 5.3 miljoner kr och den påstådda

gärningen utfördes mellan 2003-2005

och ska nu upp i hovrätt efter tvist mellan privat sjukvård och götalandsregionen

jag som undrar är anhörig

Lawline svarar

Hej!
Straffet för grovt bedrägeri är fängelse i lägst 6 månader och högst 6 år. De mindre allvarliga fallen, där fängelsetiden skulle ha blivit kortare än ett år, straffas normalt med villkorlig dom för den som är tidigare ostraffad. Straffet för medhjälp till ett brott kan sättas lägre en skalan för brottet men inte högre. Straffet är teoretiskt från böter upp till fängelse i 6 år.

Att brottets avslutande ligger cirka fyra år tillbaka i tiden bör inte påverka påföljderna om fallet nu har nått hovrätten. Utredningstiden framstår inte som anmärkningsvärt lång sett till att det rör sig om allvarlig ekonomisk brottslighet men här kan viss osäkerhet finnas beroende på upptäcktstidpunkten och utredningen.

Ett bedrägeri om 5,3 miljoner är en mycket allvarligt bedrägeri och för den som begår själva bedrägeriet är något annat än ett långt fängelsestraff uteslutet. För 4,8 miljoner utdömde Svea hovrätt nyligen ett fängelsestraff på 4 år (kameraexperten). Det går givetvis inte att säga att det kommer att bli exakt lika långt för något annat fall men det fungerar som riktvärde. För medhjälp kan straffen variera kraftigt beroende på hur den dömdes medverkan har sett ut. Nyligen dömdes en man till endast ett års fängelse för att ha förvarat en tavla värd tiotals miljoner då hans medverkan inte hade stor betydelse för huvudbrottet. Straffet anses vara mycket kort i sammanhanget och kan nog ses som det lägsta möjliga här. Har medverkan varit aktiv och kanske till och med en förutsättning för brottet kan straffet komma att ligga nära straffet för huvudbrottet det vill säga omkring 4 år. Spannet blev här mycket brett men är nog det bästa svar som kan lämnas med hänsyn till lämnad information.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare