Särkullsbarns rätt att avstå arv

En av mina vänninors far har avlidit, hon och hennes bror är så kallade särkullsbarn, fadern och den nya frun hade skrivit äktenskapsförord där all egendom är enskild egendom. Fadern lämnade efter sig 1/2 hus som de skulle vilja avstå till förmån för frun för att sedan ärva henne. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej!

Det är absolut möjligt. Särkullsbarn får avstå sin arvsrätt till förmån för i det här fallet frun för att sedan ärva efter henne. Äktenskapsförordet gör ingen skillnad i detta hänseende då det bara reglerar vilken egendom som bodelningen ska omfatta. Lagrummet för särkullsbarns rätt att avstå arv hittar du https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1.

Vänliga hälsningar,

Anton StrandbergRådgivare