FrågaARKIVÖvrigt15/12/2009

Pantsättning av aktier och teckningsoptioner

Jag har pantsatt några aktier samt teckningsoptioner. Kan jag nu sälja dessa värdepapper trots att de finns hos panthavaren (banken)?

Lawline svarar

Hej, Generellt sett kan man säga att möjligheten att sälja aktierna beror helt på banken. Du måste åtminstone meddela banken dina planer och det kommer att kräva bankens samtycke att sälja aktierna och optionerna. Jag vet inte vilken policy banken har för sin långivning och ställandet av säkerhet, det är möjligt att du kan behöva lösa in hela lånet vid en försäljning av aktierna men det kanske finns lösningar där det finns en möjlighet att realisera en del av en depå utan att hela panten förverkas. Detta vågar jag inte gissa kring. Du kan börja med att gå igenom ditt avtal med banken för att få mer vägledning. Lycka till! Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare