Uppskov av kapitalvinst

Vi tänker sälja vårt hus som införskaffats 1994 för 590.000. Avdrag för pantbrev, tillbyggnader och rep. ca.200.000. Köpte lantställe 2006 för 620.00, där vi nu tänker bosätta oss. Om vi vill utnyttja uppskovet maximalt, hur mycket blir det, resp. hur mycket reavinstskatt skulle det bli om vi säljer huset för 2.500.000.

Lawline svarar

Hej,

Uppskov av kapitalvinst medges då en fysisk person avyttrar sin ursprungsbostad. Ett villkor är dock att en ersättningsbostad förvärvas och att man bosätter sig i denna inom en viss tid. Ersättningsbostaden ska ha förvärvats tidigast året före och senast året efter avyttringen. Har ersättningsbostaden förvärvats tidigare än året före avyttringen får enbart kostnader för ny-, till- och ombyggnad under året före till året efter avyttringen beaktas vid beräkning av uppskovsbeloppet. Om ni således inte haft några utgifter för ny-, till- och ombyggnad för lantstället under angivna tidsperioden kommer ni inte medges något uppskov av kapitalvinsten.

Kapitalvinsten utgör skillnaden mellan erhållen ersättning och omkostnadsbelopp. I omkostnadsbeloppet ingår anskaffningsutgiften och eventuella förbättringsutgifter. Anskaffningsutgiften utgör den ursprungliga ersättningen för fastigheten och andra utgifter vid förvärvet av fastigheten, såsom kostnader för lagfart och upprättande av pantbrev. Med förbättringsutgifter avses ny, till- och ombyggnad och där jämförliga grundförbättringar. Utgifter för reparationer medges enbart om de är utförda under beskattningsåret eller något av de fem föregående beskattningsåren och reparationerna medfört att fastigheten är i bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet. För både ny, till- och ombyggnad och reparationer krävs vidare att kostnaderna sammanlagt måste ha uppgått till minst 5 000 kr under det hänförliga kalenderåret.

Under förutsättning att samtliga era utgifter på 200 000 kr får räknas med i omkostnadsbeloppet skulle kapitalvinsten bli:

2 500 000 – 590 000 – 200 000 = 1 710 000 kr.

Skattepliktig del är 22/30

22/30 * 1 710 000 = 1 254 000 kr.

Skattesatsen på kapital är 30 % varför skatten skulle bli:

1 254 000 * 30 % = 376 200 kr.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare