FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/07/2006

Informationsplikt ang. resor med andre vårdnadshavaren?

Förälders informationsplikt: Jag har hört att föräldrar som är skilda, med delad vårdnad har informationsplikt, d v s att informera den andra föräldern om man åker bort med barnen, ex utlandsresa på semestern samt hur man kan nås. Min fd man har tagit med sig våra barn till Finland på semester utan att informera mig, barnens mamma. Fråga 1: Borde han inte informerat mig i förväg? Fråga 2: Kan det bli några rättsliga påföljder för honom?

Lawline svarar

Hej! Någon lagstadgad informationsplikt av den formen du frågar om finns egentligen inte. Däremot finns det en skyldighet för er som föräldrar att underrätta varandra om saker som kan underlätta umgänget med barnen, tex att informera om vad barnen gör på fritiden när dem inte är tillsammans med er. Den rättsliga påföljden av att inte informera kan, om det skulle påverka umgänget med barnen på ett mycket allvarligt sätt, bli att vårdnaden kan tänkas flyttas över till bara en av er. Observera dock att för att detta skall ske krävs att man på flera sätt motverkar ett väl fungerande umgänge mellan dig och barnen. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare