FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/11/2009

Adoption mot biologisk förälders vilja

Hur fungerar det om min man vill adoptera min son? Min sons biologiska pappa och jag har gemensam vårdnad men bor 25 mil från varandra. Min son är idag 2 år. Nu undersöker vi möjligheten för min man att adoptera då min son har en närmre kontakt med honom. Min man engagerar sig varje dag till 100 proent för min son och uppfostrar honom och vill vara en del av hans liv! Nåot hans pappa aldrig gjort på samma sätt. Jag vet att min sons biologiska far kommer motsätta sig en adoption. Är en adoption omöjlig då?

Lawline svarar

Hej,

För att adoptera bort ett barn under 18 år krävs enligt 4 kap. 5a § föräldrabalken båda föräldrarnas samtycke. Samtycke behövs dock ej av den föräldern som är utan del av vårdnaden. Har föräldrarna gemensam vårdnad anses också båda föräldrarna ta del i barnets vårdnad. Således kan ni inte adoptera er son utan den biologiska faderns godkännande.

Vanligen,

Andreas VinqvistRådgivare