Arvsavstående - utdelning

Fråga: A och B är gifta. A har fyra särkullbarn, C, D,E ochF. B har också ett särkullbarn, G. A och B har inga gemensamma barn och inga testamenten. När A dör är boet värt 100. Bodelningen ger B 50 med full äganderätt och C, D, E och F får dela på 50. C väljer att inte ta ut sitt arv direkt, till förmån för B som då har A:s 12,5% med fri förfoganderätt När B sedan dör är boet värt 150. Hur räknar man ut för att veta hur mycket C har rätt till.

Lawline svarar

Hej!
I 3 kap. 2 § Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637 ) så har C rätt till samma andel i boet som han hade rätt till vid A:s död. C har alltså rätt till 12,5 % av 150.

Det finns dock ett undantag i 3 kap. 4§ Ärvdabalken. Den stadgar att om boet är värt mer vid den senare makens död så ska ökningen tillfalla den andra makens arvingar om det kan visas att ökningen beror på arv, gåva, testamente eller den andra makens arbete. Skulle detta vara fallet har C rätt till 12,5% av 100.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare