Utmätning innan laga kraft

hej min flickvän dömdes nyligen till 2 års fängelse för grovt bedrägeri,tillkommet pga felaktiga koder i ett patientersättningsprogram mellan landstinget och den vårdcentral hon jobbade på..det hävdas att vårdcentralen fått 5.3 miljoner för mycket under tre års tid men hon påtalade felet flera ggr om men supporten till operativsystemet i datorn sa att allt var i sin ordning,de ansågs ha fått de filer de skulle ha...så personalen jobbade på och landstinget sa inget förrän efter tre år och polisanmälde då....och det var år 2004....dom kom nu 18 nov som sagt

23 nov kom kronofogden i panik och gjorde ett tillslag mot hennes fastighet och rev igenom hela huset med stöd av tingsrättbeslut,domen har ej alltså ej fått laga kraft då detta händer,fogden frågade dottern i huset om mamma handlat mycket på sistone,de tog även 116 000 från moderns bankkonto och bilen i garaget innan de försvann

hon kommer att överklaga domen,min undran är nu om strafflindring kan ges pga det här med tillslaget som skedde innan domen vunnit laga kraft ?

Lawline svarar

Av frågan framgår inte vilket beslut eller exekutionstitel som låg till grund för Kronofogdemyndighetens agerande. Jag utgår dock från att det rört sig om utmätning i anledning av ett ev. skadeståndskrav i samband med brottmålsdomen angående bedrägeriet. Enligt 3 kap. 4 och 6 §§ utsökningsbalken får en dom verkställas genom utmätning, trots att domen inte vunnit laga kraft. Kronofogden har rätt att söka igenom en bostad i syfte att utföra utmätningen (2 kap. 17 § UB, se https://lagen.nu/1981:774#K2P17S1). Vilken egendom som inte får utmätas (s.k. beneficium) framgår av 5 kap. UB (https://lagen.nu/1981:774#K5P1S1), men kontanter och en bil torde i allmänhet få utmätas.

Kronofogdens utmätningsåtgärder påverkar inte straffvärdet och straffmätningen - någon strafflindring är därför inte trolig p.g.a. detta (oavsett om Kronofogden gjort rätt eller inte). Omständigheter som påverkar straffet hittar du i 29 kap. 3 resp. 5 §§ brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K29P3S1).

Med vänliga hälsningar

Linus JonsonRådgivare