Arvsrätt för en avliden bröstarvinges barn

särkullbarnet har avlidit men har ett barn hur är arvsrätten då?

Lawline svarar

Hej,

Särkullbarnet är en bröstarvinge till den avlidne. Om särkullbarnet avlidit träder dennes bröstarvinge (barnet) in i dess ställe, ÄB 2:1 2 st. I praktiken innebär det att särkullbarnets barn blir att betrakta som särkullbarnet. Barnet får alltså samma rättigheter som särkullbarnet skulle haft. Skulle särkullbarnet exempelvis fått 10 000 kronor om denne var i livet får istället särkullbarnets barn 10 000 kronor. Barnet har också rätt, precis som särkullbarnet, att få ut sitt arv redan vid första makens bortgång, ÄB 3:1 1 st.

Ärvdabalken som jag hänvisade till ovan hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Alexandra AlmRådgivare