Värdegränsen för grov stöld

gränsen mellan stöld och grov stöld är ju HUR man man gör brottet, tex inbrott i bostad betraktas ju som grov stöld, men finns det inte en praxis också om ett belopp? Hur stort belopp? är det 100 000 kr?

Lawline svarar

Hej
I brottsbalken 8 kap 4 § andra stycket anges följande om när en stöld ska anses vara grov:

"Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om tillgreppet skett efter intrång i bostad, om det avsett sak som någon bar på sig, om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada."

Det stämmer alltså som du anger i frågan att tillgrepp efter intrång i bostad regelmässigt anses vara grov stöld men betydande värde nämns också. Var värdegränsen går om det enbart är värdet som ska göra en stöld till grov är idag oklart. Varken Högsta Domstolen eller någon av hovrätterna har, såvitt jag kan hitta, nyligen prövat ett mål där enbart värdet har tagits upp som argument för att en stöld är grov. Anledningen till detta lär vara att de flesta fall av grov stöld uppfyller mer än en anledning till att anses vara grov. 1980 ansågs stöld av en segelbåt med ett ungefärligt värde om 60 000 kronor som grov stöld medan 45 000 kronor några år senare inte var tillräckligt. Omräknat till dagens värden innebär det att värdegränsen i vart fall ligger över 100 000 kronor men att det får anses osäkert exakt var den går.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare