FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/11/2009

Snatteri eller stöld?

Personen tar en lampa för ett värde av 90 kr som ligger löst på hyllan (ej i förpackning) och monterar av glaset på den, stoppar den i fickan, går runt ett tag i butiken och går sedan ut förbi kassorna. Där blir han tagen av en vakt och under förhöret säger han att det var ett rent infall och tänkte inte på nånting. Personen i fråga är tidigare inte dömd för någonting.

Kommer detta att dömas som snatteri eller stöld av åklagaren och i sådana fall vilka kan påföljderna bli?

Lawline svarar

Hej!
Stöld och snatteri har samma brottsbeskrivning men snatteri har tillägg om små värden. Dessutom får ingenting i tillvägagångssättet vara särskilt allvarligt. Vid butikstillgrepp går gränsen mellan snatteri och stöld för närvarande vid 1000 kronor. Det här är alltså ett klart fall av snatteri. Om personen i fråga erkänner bör åklagaren skicka ut ett så kallat strafföreläggande med dagsböter. Hur höga böterna blir beror till stor del på personens inkomst.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare