FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2009

Särbos rätt att behålla sina respektive lägenheter

Hej,

Jag har en kort fråga till dig och hoppas du kan hjälpa mig:

Jag är gift och har en hyresrätt och min fru har också en egen lägenhet. Jag bor p.g.a olika omständigheter mest i min lägenhet. Min fru i sin. Har jag och min fru rätt att ha kvar våra egna lägenheter även fast vi är gifta?

Hoppas du kan svara på min fråga.

Tack och ha en bra helg!

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Jag ser inga problem med att ni behåller era respektive lägenheter. Det finns ingen lag på att man som gifta måste bo ihop utan det är fullt möjligt att leva som särbos i lagens mening. Så länge ni betalar hyra och sköter er så finns det ingen som kan kräva att ni säger upp en av lägenheterna.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare