FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/07/2006

Skuld mellan makar utan skriftligt avtal

Jag har under ett års tid försökt att komma överrens med min ex fru om bodelningen av tillgångar och skulder samt lösöre. Vi har/hade en muntlig sådan men som hon inte följer. Hur som helst så har vi lån som är skrivna på mig men det finns ingen tvekan om att det var till vårt gemesamma liv. Hon kunde inte stå på lånen då hon har betalningsanmärkning. Kontentan är den att kreditinstituten bryr sig inte om annat än att få betalt så jag måste ju betala men ex frun håller inte sitt avtal att betala sin del. Kan det vara hjälpt att en bodelningsförättare tar sig an detta? eller förlorar jag på det? Vi hade nästan bara skulder och inga tillgångar när vi skilldes. Tyvärr står det mesta på mig men är bådas ansvar vilket hon medgett och aldrig ifrågasatt men bryr sig inte om att göra rätt för sig.

Lawline svarar

Precis som du är inne på råder tyvärr inga tvivel om att du är betalningsskyldig gentemot banken eftersom det är du som har agerat låntagare gentemot dem. Om ni hade många fler skulder än tillgångar vid skilsmässan är täckning av dina skulder med giftorättsgods genom bodelning förmodligen inte till någon nytta för dig. Det är nämligen egendom man delar på i en bodelning och inte skulder. Att ni lånade pengarna till som du säger ert gemensamma liv talar för att ni hade en överenskommelse om att hon skulle vara skyldig att betala en del av skulden. Det betyder att du har en fordran gentemot henne som hon är skyldig att betala dig. När det gäller bodelning så måste den generellt sett vara skriftlig för att accepteras. Detta framgår av ÄktB 9:5 som du hittar http://www.lagen.nu/1987:230. Det går alltså inte att göra någon muntlig överenskommelse om bodelning som gäller i rättslig mening. Däremot kan man möjligtvis anse er överenskommelse som ett avtal om att hon ska betala en del av bankskulden. Slutsatsen är att skulden är en komplicerad fråga i sig. Ni behöver komma överens om hur mycket hon är skyldig dig och helst skriva ner det på ett papper som hon undertecknar så att du kan bevisa vad som gäller för att eventuellt tvinga fram fullgörelse från hennes sida. Eventuellt skulle en förrättare kunna hjälpa er med det eftersom makars skulder påverkar fördelningen i bodelning. Om ni inte hittar en lönsing och det rör sig om mycket pengar börjar det bli dags att kontakta en advokat för att se över dina möjligheter att få rätt genom domstol.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare