FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/11/2009

Kan en säljare häva försäljning av restaurang?

hej mitt namn e . jag vill gärna veta om en säljare som skrivit på köpekontraktet och fått handpenning kan häva köpet.det gäller en restaurang,är det juridiskt möjligt.har jag som köpare nåt att säga till om,eller e det bara att gilla läget.mvh

Lawline svarar

Hej,

Utgångspunkten är att ett avtal inte kan hävas utan vidare. Har ni träffat ett giltigt avtal gäller detta och huvudregeln är att detta ska stå fast. När betalning sker och i ditt fall, slutbetalningen, är en annan fråga.

Situationen kan dock kompliceras om det står annat i kontraktet, t.ex. ett hävningsförbehåll. Finns någon sådan klausul?

Om så är fallet, blir nästa steg att undersöka om en eventuell hävningsklausul verkligen ska gälla. Det kan under vissa omständigheter bli aktuellt att bortse från en sådan.

Utifrån frågan låter det som att det är frågan om ett relativt värdefullt köpobjekt. Mitt råd är att du borde kontakta en advokat om du är mån om att affären ska stå fast och om säljaren trilskas.

MVH

Gustav NittbyRådgivare