FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/10/2009

Adoptera utan samtycke från fadern

Hej kan min särbo få adoptera min dotter utan att den bioloiska fader beviljar det. Jag har enskld vårdnad och den biologiska fadern gör allt för att jag och min dotter ska må dåligt. kan min sambo adoptera henne utan den biologiske faderns tillstånd. vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Reglerna om adoption finns i Föräldrabalkens 4 kapitel.

Först kan man konstatera att man ska vara över 25 år för att få adoptera. Det finns möjlighet att få adoptera från att man fyllt 18 år, men då ska det finnas speciella skäl till detta.

Om din dotter är över 12 år krävs även hennes godkännande för att din sambo ska kunna adoptera henne.

Huvudregeln är även att samtycke från i detta fall fadern ska infås, men undantaget att detta inte behövs när han inte har del i vårdnaden finns i 4 kap 5a§ andra stycket. Så i detta fall verkar det alltså som att samtycke inte ska behövas då du har ensam vårdnad.

Rätten ska dock dessutom avgöra om adoptionen är lämplig, så det är många steg att gå innan en adoption kan göras.

Mitt råd för dig är att ni tar kontakt med en familjerättsjurist som kan hjälpa mer med alla detaljer och frågor som uppkommer kring adoption.

Vill du läsa mer själv om adoptioner så hittar du Föräldrabalken https://lagen.nu/1949:381

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare