FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/10/2009

Arbetstagares skadeståndsansvar

Min förra arbetsgivare hotar att stämma mig då företaget har dålig likviditet och skyller det på min tid som ekonomiansvarig på företaget. Företaget hade redan före min anställning problem, dessa förvärrades under den tid då jag arbetade på företaget och har nu resulterat i inkasso- och kornofogdekrav. Har ett företag möjlighet att driva ett sådant krav mot en föredetta anställd?

Lawline svarar

Hej, En arbetstagares ansvar för skador han eller hon vållar genom fel eller försummelse i tjänsten är starkt begränsad genom 4 kap 1 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K4P1). Arbetstagaren blir skadeståndsskyldig endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter. För att du ska ådömas att betala skadestånd för eventuell skada krävs först och främst att du varit oaktsam och att det är ditt oaktsamma handlande som orsakat din arbetsgivare skada. Det måste föreligga ett adekvat orsakssamband mellan ditt handlande (eller din underlåtenhet att handla) och skadan. Domstolarna har i praxis ställt höga krav för att synnerliga skäl ska anses föreligga. En dom från Arbetsdomstolen som rörde frågan om en inköpsansvarig skulle ådömas att betala skadestånd för att han beställt komponenter till produktionen för ett betydligt högre pris än vad som hade varit nödvändigt är belysande. Domen betecknas AD 2002:1 och du hittar den https://lagen.nu/dom/ad/2002:1. Det är svårt för mig att uttala mig om ditt fall med så lite information, men generellt kan jag alltså säga att det ska väldigt mycket till för att du ska bli skadeståndsansvarig gentemot din tidigare arbetsgivare. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare