FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/10/2009

Avtal om samboegendom

Hej! Jag och min sambo bor i ett gemensamt hus och har nu bestämt oss för att dela på oss. Jag ska ta över huset och detta är min sambo med på. Vad vi undrar är hur vi ska gå tillväga för att det ska bli rätt, han har lagt in ca 200´000kr i boendet. Hur gör vi nu?

Lawline svarar

Hej! När ni går skilda vägar kan en av er begära att bodelning ska ske. Det som då händer är att ni delar på all samboegendom dvs. gemensamt bohag och bostad. Eftersom ni kommit överens om att du ska bo kvar i bostaden kommer avräkning på din bodelningslott ske med halva husets värde. Det innebär att du kan bli skyldig att betala honom motsvarande värde i pengar oavsett hur mycket pengar han investerat i huset. Men reglerna om bodelning vad gäller sambos är fakultativa, ni bestämmer själva hur ni vill göra. Ni kan även komma överens om att vissa saker inte ska ingå i bodelningen, t.ex. huset. Detta kan ni reglera genom att skriva avtal om vad som ska ingå i eventuell bodelning eller om ni helt enkelt inte vill ha någon bodelning hur hela samboegendomen ska fördelas. Men avtalet får inte skrivas hur som helst. Om ett villkor i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid eventuell bodelningen. Med vänlig hälsning,
Anton StrandbergRådgivare