FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/10/2009

Vem kan begära jämkning av testamente

Hej Min farfars bror har avlidit och har tetamenterat bort allt till någon annan. Jag är närmaste släkting, har jag rätt till den så kallade laglotten ?

Lawline svarar

Hej, Enligt 7:1 Ärvdabalken (ÄB)(https://lagen.nu/1958:637) utgör hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer bröstarvinge, hans laglott. Bröstarvingen kan enligt 7:3 ÄB begära jämkning av testamente för att få ut sin laglott. För att reda ut din fråga behöver vi veta om du är vad som i ovanstående benämns bröstarvinge och det hittar vi i 2:1 ÄB. Där stadgas att närmast arvinge, även kallad bröstarvinge, på grund av släktskap är arvlåtarens avkomlingar. Du är således inte en bröstarvinge till din farfars bror och kan inte begära jämkning av testamentet. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare