Betalningsskyldighet för gamla räkningar?

Hej! Hade i yngre dagar lite svårt att betala mina räkningar, vilket har medfört att de förföljer mig än idag! De flesta är i från 2oo3-2oo4. Vad gäller för dessa? Är någon mobilräkning mm. Jag får brev varje år ifrån div inkassoföretag! Mvh

Lawline svarar

Hej,

Om inte skulden preskriberats är du fortfarande betalningsskylig. För konsumentfordringar är preskriptionstiden 3 år, PreskL 2§ 2st. Sker ett preskriptionnsavbrott börjar dock en ny preskriptionstid att löpa från dagen för avbrottet. Hur preskription kan avbrytas regleras i PreskL 5§. Bl.a. kan detta ske genom att ”gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären” (p. 2). Breven du får från inkassobolagen har m.a.o. verkan som preskriptionsavbrott.

MVH

Gustav NittbyRådgivare