Främmande doms verkställighet i Sverige

Hej, jag är just nu boende i USA och planerar att stämma en Svensk medborgare som är boendes i Sverige för ett kontraktsbrott gällande ett skriftligt avtal. Under förutsättning att jag vinner kan domslutet \"flyttas\" till Sverige för verkställande?

Lawline svarar

Hej,

Om jag förstår dig rätt, vill du stämma in svensken inför amerikansk domstol. Den första frågan som aktualiseras då är om den amerikanska domstolen har domsrätt. Svaret på den frågan beror på om den amerikanska lagstiftningen anser att att det finns ett rättsskipningsintresse att ta upp tvisten där. Du får ta kontakt med en jurist som kan amerikansk rätt för att ta reda på detta.

Den andra frågan är den du mer specifikt ställde, kan en dom från amerikansk domstol verkställas i Sverige? Utgångspunkten är att man i Sverige varken erkänner eller verkställer utländska domar. Undantag görs om det finns ett avtal mellan Sverige och USA som medger att staterna ska erkänna varandras domar. Dessa avtal renderar i en svensk lag som ger uttryckligt stöd åt detta. För att utreda närmare huruvida den amerikanska domen skulle kunna verkställas i Sverige, får jag återigen hänvisa till juridisk rådgivning.

En sak att tänka på kan vara att det inte skulle kunna vara helt omöjligt att svensk domstol kan pröva din talan, om det skulle vara så att en amerikansk dom inte skulle kunna verkställas här. Den viktigaste hållpunkten är ju egentligen att du vill ha största möjliga chans till verkställighet i det land där din motpart har tillräckligt med tillgångar för att kunna uppfylla dina ersättningsanspråk. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare