FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/09/2009

bevísläge vid muntliga avtal

hej de e så här att jag lånade min fd samma 50 000kr som jag satte in på hans konto och nu vägrar han betala de.. vi hade ett muntligtavtal som vi sa att han skulle betala av dem. ja sa till banken när jag betalade in dem att de var hans del i ett bil köp för dom frågade och han villle inte hans föräldrar skulle veta att jag lånade dem till han. Hur ska jag nu göra.. vi sa ´ju han skulle betala tillbaka dom. dom pengarna betalde han sitt bil lån med och den bilen är nu såld. hur ska jag gör STORT tack för svar

Lawline svarar

Hej Det verkar vara en knepig situation som du hamnat i. Om din sambo inte betalar och ärendet tas vidare så hamnar du i en knepig bevissits. Inom juridiken så använder man sig i fall av tveksamhet kring om tex ett fodringsförhållande existerar som i dit fall, av bevisbörderegler. Med bevisbörde regler så avgör man vem som skall bära ansvaret för att något inte kan bevisas dvs förlora på det. Det finns tre teorier som används för att bedöma detta och för att sammanfatta det hela så är dina chanser ytterst små om det enda bevis du har är dit ord på att ett muntligt avtal finns. Dock är det i slutändan upp till domstolen att avgöra om bevisläget är oklart. Enligt processrätsliga principer är det fritt för domstolen att värdera bevisningen som läggs fram. Endast om domstolen anser att det är oklart används bevisbördereglerna ovan. Dessvärre tror jag att du har ett jobbigt bevisläge varför du får försöka vädja till honom att ta sitt förnuft tillfånga. Som du säkert annar så är det svårt att bevisa ett muntligt avtal eventuellt kan transaktionerna spåras via banken men då finns det en risk att han hävdar att det var en gåva. Jag hoppas att det löser sig. l Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare